fredag 11. oktober 2013

Genteknologi


Først og fremst vil jeg starte dette innlegget med å fortelle litt om hva genteknologi er. Genteknologi betyr å endre arvestoffet i levende organismer. Man kan for eksempel endre egenskapene til en plante ved å ta ut et gen fra en plantecelle fra en art og ta genet inn i en plantecelle til en annen art. Det er både positive sider og negative sider med genteknologi, og det er derfor det er så stor debatt om det skal bli lovlig i Norge eller ikke. For øyeblikket er dette ulovlig.
Nå skal vi først ta for oss noen av de positive sidene ved genteknologi, og senere de negative sidene. Genteknologi gjør sånn at vi kan finne ut om vi er bærere av sykdomsgener. Det finnes gener som øker risioken for at du skal få en sykdom. Ikke alle er bærere av et slikt gen. Eksempler på slike gener er bryst- og tykktarmskreft. Om du hadde disse sykdommene i familien før, måtte du bare sitte og vente. I dag kan man ta en blodprøve og finne ut om du har de arvelige sykdomsgenene. Pga genteknologi lages mange kopier av sykdomsgenet slik at det kan undersøkes. På den måten får de vite om de har arvet sykdomsgenet.

En annen fordel med gentekonlogi er at forskere har klart å fremstille insulin. Isulin blir laget ved at man klipper ut isulin genet fra mennesker og setter det inn i en bakterie. Dette er til stor hjelp for diabetikere i og med at de har relativ insulinmangel eller full mangel på det.

Genteknologi blir også brukt mye i matindustrien. Da forandres DNA i dyr og planter som brukes til å lage mat.

Nå skal vi ta for oss noen av de negative sidene ved genteknologi. Når noe skal klones er det mye som kan gå galt. Bare så det er sagt, så skjer kloning ved at man tar et individs DNA, og lager en kopi som er helt lik. Feil som kan skje og har skjedd er for eksempel  dyr som blir født levende med tre og fem føtter, men som døde rett etter. Den aller første vellykkede klonen av et pattedyr, var sauen Dolly som ble født i 1997.

Det er mye debatt om det med å bruke genteknologi på mennesker, og det er det ikke uten grunn, for det er utrolig mye som kan gå galt. Om man for eksempel prøver å bestemme øyenfarge eller hårfarge på et menneske og det går galt kan det mennesket bli funksjonshemmet eller få sykdommer.

Jeg er både for og imot genteknologi. Jeg synes at det å bruke genteknologi for matindustrien, og for å lage medisiner er greit, men det å bruke genteknologi på mennesker er jeg imot. Hvorfor skal man prøve å skape det «perfekte» menneske når alle er perfekte på sin egen måte? Jeg synes at man skal la være å bruke genteknologi på mennesker med mindre det er nødvendig. (for eksempel synes jeg det med å ta gener fra hjertet til et menneske og sette dem inn i en gris, sånn at hjertet til grisen bli et menneskehjerte og man kan bruke de hjertene og transplantere dem til mennesker, er greit.)

Jeg synes ikke genteknologi på mennesker skal bli tillat i Norge, nettopp fordi det kan oppstå mange komplikasjoner og det å tukle med menneskers gener ser jeg på som unødvendig, mens genteknologi på dyr\planter kan bli lovlig. Hver og enkelt menneske er unik på sin egen måte- det blir vi ikke med hjelp av gentekonlogi.

Kilder:
Eureka10
Wikipedia
daria.no

Av Marlene

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Jeg synes dette innlegget var veldig bra, du har vist at du kan mye om dette temaet! Jeg er helt enig med deg, genteknologi burde ikke brukes for at mennesker skal bli mest mulig "perfekte". Alle er forskjellige, og det burde vi få lov til å være.

    SvarSlett
  3. Du har skrevet et fint innlegg. jeg synes det var interessant å lese om genteknologi gjennom dine tanker. Du starter med å definere begrepet genteknologi og nevner konkrete eksempler på hvordan kan benytte seg av teknikken. Tilslutte nevner du at du er for og i mot genteknologi, men jeg spør alltid hva om det skal brukes i medisin? enkelte mennesker trenger for å kunne få et vanlig liv som vi to har?? Jeg kan også si poenget ditt med at mennesker kan misbruke genteknologi til onde saker og.

    SvarSlett